Monday, October 31, 2011

Zon Tunggu Hari

Alhamdulillah, sudah masuk minggu ke39. ini bererti saya berada dalam zon 'tunggu hari'. Sebagai persediaan, saya sememangnya sudahpun mula cuti bersalin awal. Jika ikutkan rasa, memang agak berat. Manakan tidak, sebahagian kerja-kerja rasmi saya terpaksa diserahkan kepada orang lain. Tapi apa boleh buat. Saya terpaksa. Apapun, saya amat berterima kasih kepada rakan sekerja yang  sudi mengambil alih tugas saya. Hanya Allah yang mampu membalasnya.

Kalau ikutkan hati, memang agak bosan duduk di rumah. Apatah lagi dengan ketiadaan tv. Hendak keluar berjalan pun, dah tak tahu hendak ke mana. Habis ceruk banting, kelang dan shah alam saya ronda. Mahu saja berjalan lebih jauh, tapi risau kalau ada sesuatu yang tak diingini berlaku dalam keadaan memandu bersendirian.

Tanda-tanda kecil nak bersalin sudahpun dirasakan. Saya cuba bertenang dan bersiap siaga apa yang perlu. Segala teori dan tips-tips menjelang kelahiran dah saya tanya dan baca. Tinggal lagi untuk mempraktikkannya sahaja. Terima kasih kepada suami, keluarga dan rakan-rakan yang selalu memberi nasihat dan mendoakan kesihatan saya dan baby.

Jauh di sudut hati, saya berharap dapat meraikan Hari Raya Qurban sebelum bertarung nyawa melahirkan zuriat ini. Manalah tahu, itu adalah kali terakhir saya meraikannya. Apapun, yang paling penting saya selamat melahirkannya. Dan semoga saya sempat untuk menyusukan dan membesarkannya menjadi anak yang soleh. amin...